Författarblogg

VÅR RESA SOM FÖRFATTARE.

fredag 16 augusti 2019

Körkortskontroll



 

Ett smakprov ur ljudboken Dödligt fusk (Hiss 13) där Hjalmar Lund åker med sin vän Jimmy i Corvetten.

Nyfikna samlades som ville se vad polisen hade stoppat för bovar. Hjalmar Lund öppnade sidorutan. En ung blond uniformerad polisman, med göteborgsk dialekt, kom fram och frågade efter körkortet. Han såg i bakspegeln en kvinna i polisbilens passagerarsäte.
”Mitt körkort ligger i rocken i bakluckan”, sa Hjalmar Lund.
Jimmy drog ner kepsen och skrattade tyst. Utan att säga något tryckte den blonde en alkoholmätare mot Hjalmar Lunds mun. 
”Vi tar det sen. Du kan börja med att blåsa. Blås tills jag säger till.”
Jimmy vred på sig.
”Men du. Jag är poliskommissarie och håller på med en mordutredning. Du behöver inte krångla.”
”Det har jag inte lärt mig på polishögskolan”, sa polismannen.
Ett svar som oroade Hjalmar Lund. En sån, tänkte han. Nu är det illa. En färsking som under max ett år kommer att följa regelboken. Sedan kommer han som alla andra bli cynisk, slappare och inse att reglerna inte håller. Han blåste länge. Polismannen var nöjd. Mätaren visade noll.
”Nu kan du hämta körkortet”, sa polisen.